ترجمه کریتون بند [52δ]

Shouresh ASSIMI /
  • Created on 2023-04-18 23:46:24
  • Modified on 2023-04-19 00:05:11
  • Translated by شورش اثیمی
  • Aligned by Shouresh ASSIMI
Ἑλληνική Transliterate
فارسی Transliterate
σὺ δὲ τότε μὲν ἐκαλλωπίζου ὡς οὐκ ἀγανακτῶν εἰ δέοι τεθνάναι σε , ἀλλὰ ᾑροῦ , ὡς ἔφησθα , πρὸ τῆς φυγῆς θάνατον : νῦν δὲ οὔτ᾽ ἐκείνους τοὺς λόγους αἰσχύνῃ , οὔτε ἡμῶν τῶν νόμων ἐντρέπῃ , ἐπιχειρῶν διαφθεῖραι , πράττεις [ 52δ ] τε ἅπερ ἂν δοῦλος φαυλότατος πράξειεν , ἀποδιδράσκειν ἐπιχειρῶν παρὰ τὰς συνθήκας τε καὶ τὰς ὁμολογίας καθ᾽ ἃς ἡμῖν συνέθου πολιτεύεσθαι . πρῶτον μὲν οὖν ἡμῖν τοῦτ᾽ αὐτὸ ἀπόκριναι , εἰ ἀληθῆ λέγομεν φάσκοντές σε ὡμολογηκέναι πολιτεύσεσθαι καθ᾽ ἡμᾶς ἔργῳ ἀλλ᾽ οὐ λόγῳ , οὐκ ἀληθῆ . τί φῶμεν πρὸς ταῦτα , Κρίτων ; ἄλλο τι ὁμολογῶμεν ;

Κρίτων
ἀνάγκη , Σώκρατες .

Σωκράτης
‘ἄλλο τι οὖν , ἂν φαῖεν , ‘ἢ συνθήκας τὰς πρὸς [ 52ε ] ἡμᾶς αὐτοὺς καὶ ὁμολογίας παραβαίνεις , οὐχ ὑπὸ ἀνάγκης ὁμολογήσας οὐδὲ ἀπατηθεὶς οὐδὲ ἐν ὀλίγῳ χρόνῳ ἀναγκασθεὶς βουλεύσασθαι , ἀλλ᾽ ἐν ἔτεσιν ἑβδομήκοντα , ἐν οἷς ἐξῆν σοι ἀπιέναι , εἰ μὴ ἠρέσκομεν ἡμεῖς μηδὲ δίκαιαι ἐφαίνοντό σοι αἱ ὁμολογίαι εἶναι .
اما تو در آن وقت لاف می زدی که باک ات نیست حتی اگر می بایست مرد و می گفتی که مرگ را بر تبعید ترجیح می دهی . اکنون نیز از آن سخنان شرمسار نیستی و ما قوانین را حرمت نمی نهی و در تباهی ما میکوشی و آنچه را که دون ترین برده انجام می دهد تو با کوشش برای فرار بر خلاف پیمان ها و توافقاتی که در مطابقت با ما و برای شهروندی متعهد شدی , انجام می دهی . پس اول به ما در این مورد پاسخ بده که آیا راست می گوییم وقتی اعلام میکنیم که تو توافق کردی که در مطابقت با ما شهروند شوی , در عمل و نه در حرف , یا این راست نیست ؟ " برای اینها چه پاسخی بگوییم ای کریتون ؟ چیزی غیر از اینکه موافقت کنیم ؟
کریتون
می بایست , ای سقراط .
سقراط
می گویند : " پس این چیز دیگری نیست جز تخطی از پیمان ها و توافقاتی که با ما کردی , توافقاتی که نه به اجبار , نه با اغفال و نه در تنگنای مجال , عمل بدانها بر تو الزام شد بلکه در هفتاد سال که در آن امکان داشتی که جای دیگر رَوی اگر ما مورد پسندت نبودیم و توافقات در نظرت ناعادلانه می نمود .

( 54 ) 31% GRC
( 118 ) 69% GRC - FAR

( 164 ) 76% GRC - FAR
( 53 ) 24% FAR